Cele mai bune metode de a învinge un virus de răceală

Cele mai bune metode de a învinge un virus de răceală

Deci ai răcit – nu mai poți face nimic, nu? De la adevărul despre vitamina C la puterea stării de spirit, aici ai cele mai recente descoperiri științifice ca să te ajute să te însănătoșești rapid.

În această perioadă a anului, răceala este destul de frecventă și suntem cu toții în linia frontului. Există 200 de tipuri diferite de răceală. Cele mai răspândite sunt rinovirusurile, îndeaproape urmate de coronavirusuri, adenovirusuri și coxsackievirusuri. Când aceste virusuri îți intră pe nas, ele irită mucoasa, făcând-o să producă mucus ca să încerce să elimine lucrurile rele. Virusul se lipește de celulele din nas și apoi erupe, deplasându-se spre căile respiratorii și alte părți ale tractului respirator superior, inclusiv în gât.

Deci ce putem face ca să ne protejăm? Ei bine, așa cum spune zicala, prevenția este mai bună decât tratamentul. Dezinfectantele pentru mâini pe bază de alcool sunt mai eficiente decât credeți. A te spăla pe mâini în mod regulat este întotdeauna o idee bună, dar fiți conștienți că săpunurile antibacteriene nu omoară virusurile și prin urmare nu previn răspândirea răcelilor. Și nici să faci pe martirul la birou nu ajută.

Cea mai bună metodă de a preveni o epidemie de răceală este ca persoana care are virusul să rămână acasă și să se odihnească. Dar există și o altă metodă de a fi cu un pas înainte când vine vorba de aceste contaminări transmise prin aer – a cunoaște informațiile.

Este o răceală același lucru cu gripa?

Răcelile și gripele sunt ambele cauzate de virusuri, dar este destul de dificil pentru doctori să determine de care dintre acestea suferim. Termenul „boală gripală” este folosit în mediile medicale folosit și pentru răceli, în special atunci când este prezentă febra. Ambele virusuri atacă celulele amigdalelor palatine din spatele gâtului, răspândindu-se în celulele din restul tractului respirator superior (nasul, gâtul, faringele și laringele).

Diferența între gripă și răceală

„Dacă prezinți simptome mai severe, o febră de 39.5 și dureri în tot corpul, este mai probabil să ai gripă”, spune Sebastian Johnson, profesor de medicină respiratorie la Imperial College din Londra. „Dar gripa apare doar în perioadele anuale de epidemie gripală – în mod normal avem câte una în fiecare an (din octombrie până în mai), ele variază în severitate și durează între șase și opt săptămâni în zonele mai populate din țară înainte să se răspândească peste tot”.

Se transmite răceala prin sărut?

Da, dar mai mult decât atât, nu e nevoie să săruți sau să atingi pe cineva ca să iei microbii. Particulele de virus ale răcelii sunt răspândite prin picăturile mici de salivă care ajung în aer când cineva tușește, strănută, sau chiar râde sau vorbește.

Particulele sunt propulsate cu o viteză estimată la 160km/h și pot parcurge mulți metri [un studiu recent arată că tușind o singură dată, o persoană poate umple cam trei sferturi dintr-o sticlă de doi litri cu aer care conține 3000 de picături de salivă posibil infecțioasă]. Apoi ele pot intra în corpul unei persoane din apropiere prin ochi, nas sau gură. În plus, microbii proveniți de pe mâinile acelei persoane persistă mult timp după ce ea a plecat, contaminând suprafețe precum clanțe, lifturi și tastaturi, pe care virusul este capabil să supraviețuiască.

Previne vitamina C răcelile?

Nu prea. „Studiile arată că vitamina C este cu adevărat eficientă în prevenirea răcelilor doar atunci când corpul uman este sub mult stres – de exemplu la soldați sau alergători de distanțe mari”, spune Dr Ashton Harper, consultant medical la compania farmaceutică Protexin. „Mitul vitaminei C nu are o bază științifică solidă”, afirmă el. „Nu dăunează, dar nu este un leac.”

Previne vitamina C răcelile?

De fapt, majoritatea lucrurilor de vânzare de la farmacie vor avea un efect neglijabil. „Nu există dovezi bune, de exemplu, că medicamentele pentru tuse funcționează. „Dar, în mod interesant, în studiile clinice, medicamentele placebo funcționează foarte bine.” Într-adevăr, cercetătorii de la Universitatea din Wisconsin au descoperit că atunci când pacienții primeau pastile care credeau că conțin echinacea, bolile lor erau în mod substanțial mai scurte și mai puțin severe. Așa că, oricare ar fi medicamentul pe care îl preferi, dacă este sigur, și dacă pare să funcționeze, este pentru tine.

Este numărul de răceli corelat cu genetica?

În parte e adevărat. Toți avem sisteme imunitare înnăscute, care ne protejează împotriva virusurilor pe care nu le-am mai întâlnit niciodată înainte. De asemenea, avem și imunitate dobândită, dezvoltată atunci când corpurile noastre ‘învață’ din infecțiile pe care le-am avut în trecut și își face imunitate contra lor [de exemplu oreion și varicelă]. Numărul răcelilor pe care le avem depinde de cât de puternice sunt aceste două sisteme imunitare. Oamenii variază în funcție de structura genetică și există cel puțin 40 de gene care controlează reacțiile de apărare ale sistemului imunitar. Așa că s-ar putea ca pur și simplu să fii norocos sau ghinionist în ceea ce privește modelul pe care l-ai moștenit.

Ești mai susceptibil la răceli dacă ești nefericit?

Într-adevăr, așa este. „Menținerea unei atitudini mentale pozitive poate ajuta la prevenirea bolilor”, spune Justin Jones, manager național de fiziologie la Nuffield Health. „Aceasta se întâmplă pentru că în funcție de perspectiva noastră se eliberează diferiți hormoni. A fost demonstrat că gândirea pozitivă produce hormonul imunostimulator DHEA, în timp ce a gândi într-un mod negativ eliberează hormonul imunosupresor cortizol.” Așa că a fi voios te poate ajuta să rămâi sănătos.

Profesorul Openshaw este de acord că știința susține această idee. „Unul din ultimele studii care au fost făcute la Unitatea de Cercetare a Răcelii din Salisbury, înainte de a fi închisă a arătat că atunci când oamenii se simt amărâți și că pierd controlul asupra propriei vieți, sunt mai predispuși la a fi infectați de către o doză standard de virus de răceală.” Așa că, bărbia sus, și privește partea frumoasă a lucrurilor, și îi vei face nasului tău o favoare.

Remediile pentru răceală care chiar funcționează (după spusele experților):

Tablete cu zinc

Un studiu făcut de Universitatea Helsinki a arătat că pastilele sublinguale cu zinc pot scurta o răceală cu aproximativ patru zile. Nu depășiți 100mg de zinc pe zi.

Probiotice

Majoritatea sistemului nostru imunitar este în intestin. A fost demonstrat că probioticele reduc semnificativ severitatea simptomelor răcelilor. Alegeți un produs de calitate, cu tulpini multiple, cum ar fi Bio-Kult Advanced Formula.

80.00 lei

Exercițiul fizic

Ultimul lucru de care ai chef când ești răcit e să faci sport, dar un studiu a arătat că a face o plimbare de 45 de minute, când în mod normal nu faci foarte multă mișcare, îți stimulează sistemul imunitar. Efectul poate dura până la trei ore.

Echinacea

Deși este încă un subiect în dezbatere, studiile recente ale Prof. Johnston de la Royal Society of Medicine au arătat că echinacea reduce (cu aproximativ 50%) infecțiile recurente ale tractului respirator.

Bea multe lichide

Bea multe lichide, deoarece este ușor să te deshidratezi atunci când ești bolnav pentru că pierzi fluide din cauza temperaturii crescute și a secrețiilor nazale sporite.

Bea mai multe lichide

Mănâncă mai puțin zahăr

Evită zahărul, deoarece concurează cu vitamina C, care e bună pentru sistemul imunitar. Dacă consumi mult zahăr, îți subminezi sistemul imunitar.

Vitamina D

O mulțime de oameni sunt deficitari în vitamina D și există dovezi că a crește cantitatea ei poate ajuta la rezistența împotriva infecțiilor. Studiile arată că pentru a activa un răspuns imunitar, vitamina D trebuie să lanseze celulele T din corpul nostru, care pot ataca și neutraliza orice amenințare.

Bea ceai verde

Încearcă să bei ceai verde, este bogat în multe substanțe care au proprietăți de protejare a sănătății.

Folosește vapour rub

Pune vapour rub pe tălpile picioarelor și poartă șosete pe deasupra. Mulți oameni folosesc acest remediu pentru a le ameliora tusea în timpul nopții.

Încorporează beta-glucanul în dieta ta

A fost arătat că a avea beta-glucan în dietă – acesta se găsește în drojdie, fulgi de ovăz, secară, orz și ciuperci shiitake – sau a lua suplimente cu beta-glucan reduce atât infecțiile bacteriene cât și virușii. Iar consumat atunci când nu te simți bine, beta-glucanul poate chiar să scurteze durata bolii.

Adaugă lizină în dieta ta

Consumă multă lizină, un aminoacid esențial care acționează spre consolidarea sistemului imunitar și ajută la stimularea anticorpilor proprii să lupte împotriva bolii. Se găsește în caise, mere, mango uscate și pește.

Stai la rece

Ai putea încerca să dormi cu geamul deschis, deoarece microbii și virușii se înmulțesc mai repede la temperaturi calde. Este un mit acela că vremea rece este cauza răcelii. Menținerea aerului proaspăt în cameră va ajuta la crearea unui mediu mai sănătos în care să dormim.

Inhalație cu aburi

Poate că inhalația cu aburi sună demodat, însă este o metodă puternică de a elimina mucusul și de a calma căile respiratorii iritate.

Dormi cu o pernă în plus

Când ești răcit, dormi cu o pernă în plus, pentru că acest lucru va ajuta la drenajul căilor nazale.

Pune-ți o compresă caldă

O cârpă moale fierbinte, stoarsă bine și pusă pe frunte și pe podul nasului, poate ajuta în ușurarea presiunii simțite de la sinusurile blocate.

Dormi îndeajuns

Încearcă să te odihnești destul, te poate ajuta să treci de ce e mai rău.

2 comentarii la “Cele mai bune metode de a învinge un virus de răceală

    • Fineas Pascotescu

      Multumim pentru sustinere, in cazul in care aveti anumite intrebari legate de probioticele Bio-Kult, nu ezitati sa ne contactati. Zi frumoasa!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

SunăTimite email