Ai sistemul imunitar slăbit?

Ai sistemul imunitar slăbit?

Șase semnale ale corpului tău că are nevoie de ajutor să se lupte cu răceala și gripa.

O dietă scăzută în nutrienți, sau stresul cronic, pot fi semne că sistemul tău imunitar are nevoie de ajutor, în special atunci când răceala și gripa sunt peste tot în jur. Așadar, cum poți să îi oferi corpului tău un sprijin în plus?

Sistemul nostru imunitar este unul complex, care implică colaborarea mai multor părți ale corpului, iar mecanismele de apărare variază de la bariere fizice, ca reflexul de tuse, până la trilioanele de celule imunitare din sângele nostru.

La datorie 24 de ore pe zi, 7 zile pe săptămână, 365 de zile pe an, nu e de mirare că sistemul imunitar poate deveni suprasolicitat uneori.

Dar există șase indicatoare care îți arată că ar fi nevoie să-i acorzi sistemului tău imunitar puțin ajutor suplimentar.

De la infecții frecvente până la alergii, terapeutul nutriționist Hannah Braye de la Bio-Kult dezvăluie lucrurile la care să fim atenți.

1. Infecții frecvente

Răcelile repetate (mai mult de două pe an), amigdalita, infecțiile urinare, candidoza, piciorul atletului și infecțiile fungice ale unghiilor, sunt toate semne că sistemul nostru imunitar nu funcționează în mod optim.

Hannah explică: „Imaginează-ți sistemul imunitar ca o armată formată din regimente diferite aflate sub asediu continuu din partea unui baraj de patogeni invadatori, cum ar fi bacterii, fungi și virusuri. Când fiecare regiment este pe deplin înrolat, armat, și comunică bine cu celelalte regimente, patogenii pot fi înfrânți.”

„Însă, dacă un regiment suferă o mare înfrângere, sau comunicarea se întrerupe, aceasta lasă apărarea slăbită și infecțiile au posibilitatea să preia controlul.”

2. Stresul cronic

„Când suntem stresați, capacitatea sistemului imunitar de a se lupta cu patogenii este redusă”, spune Hannah.

Ea adaugă: „Cortizolul (hormonul stresului), suprimă unele celule imunitare, lăsându-ne mai susceptibili infecțiilor.”

„Presiunile vieții moderne îi conduc pe mulți să experimenteze stresul într-un mod cronic, ceea ce duce la depresia cronică a sistemului imunitar. Stresul accentuat este și un factor de risc pentru dezvoltarea bolilor autoimune, în cadrul cărora sistemul imunitar devine confuz și în mod eronat începe să atace diverse părți ale corpului.”

3. Alergii și atopie

Alergiile și bolile atopice, cum ar fi eczema, astmul, rinita, și urticaria, implică o defecțiune a sistemului imunitar, când substanțe în mod normal inofensive (precum polenul, acarienii de praf, chimicalele, părul animalelor de companie) sunt interpretate greșit de către sistemul imunitar ca fiind vătămătoare, amplificându-și reacția față de ele.

Hannah spunea: „Acest fenomen conduce la o creștere a anticorpilor și la eliberarea unor substanțe inflamatorii, precum histamina. Dacă suferi de o boală atopică și/sau de alergii (sau ți-a apărut recent una), acest lucru e un semn că sistemul tău imunitar ar putea fi dezechilibrat.”

4. Folosirea antibioticelor

Dacă ai luat antibiotice recent, aceasta nu doar că semnalează că ai avut o infecție pe care sistemul tău imunitar nu a putut să o elimine pe cont propriu, ci și că ai putea prezenta un risc crescut de a dezvolta mai multe infecții, din cauza efectelor antibioticelor asupra microbiomului intestinal.

Hannah a spus: „Știați că până la 70 la sută din celulele noastre imunitare se află în mucoasa intestinelor, și aceste celule sunt susținute de bacteriile intestinale? Antibioticele sunt foarte eficiente în a extermina bacteriile care produc infecții. Însă, ele sunt non-discriminatorii, și pot distruge și bacteriile benefice din intestin în același timp. Refacerea bacteriilor intestinale cu un supliment de calitate cu bacterii vii, cum ar fi Bio-Kult Advanced Multi-Strain Formula, care conține 14 tulpini diferite, este foarte importantă pentru sprijinirea sistemului tău imunitar în timpul unui tratament cu antibiotice, și după terminarea acestuia.”

5. Intoleranță la unele alimente

Așa cum am menționat anterior, menținerea unei mucoase gastro-intestinale sănătoase este esențială pentru funcționarea optimă a imunității.

Hannah explică astfel: „Când mucoasa tractului digestiv este deteriorată (de către stres, alcool, o dietă nepotrivită, inflamație, medicamente etc), aceasta poate deveni hiper-permeabilă. Astfel, e permis ca proteine mai mari, din mâncăruri, care nu ar trebui în mod normal să poată trece prin mucoasa digestivă, să intre în sânge. Sistemul imunitar le vede ca invadatori străini și, ca răspuns, organizează un atac imunitar inflamatoriu. Acesta conduce la simptomele asociate intoleranței alimentare, care pot fi localizate ori în intestin, ori în întregul organism, afectându-ne pielea, dispoziția și multe altele.”

6. O dietă slabă în nutrienți

Nutriția joacă un rol critic în determinarea răspunsurilor imunitare, iar malnutriția este cea mai comună cauză a deficienței imunitare în întreaga lume, declară Hannah.

Ea a spus: „A fost demonstrat că o nutriție deficitară duce la un număr crescut de infecții, și vindecare încetinită a rănilor și a infecțiilor, pe când alimentația sănătoasă poate ajuta la păstrarea sistemului imunitar într-o stare bună de funcționare. Anumiți nutrienți și micronutrienți sunt deosebit de importanți: zinc, seleniu, fier, vitaminele A, C, E, B6, și folați. Dacă în dieta ta nu ai inclus recent vegetale proaspete viu colorate, cel mai probabil sistemul tău imunitar nu primește toți nutrienții de care are nevoie.”

Sarah adaugă că cea mai eficientă abordare pentru a sprijini sistemul imunitar este un plan cuprinzător, care să implice dieta, stilul de viață, managementul stresului, exercițiul fizic, și suplimente acolo unde e nevoie.

Vitamina D, cunoscută și ca „vitamina soarelui”, e considerată a fi una din cele mai importante vitamine necesare funcționării unui corp sănătos.

Ea mai spune: „Sistemul imunitar face o treabă incredibilă de a ne proteja, dar concluzia este că trebuie să ai grijă de sistemul tău imunitar dacă vrei ca el să aibă grijă de tine.”

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

SunăTimite email